RSS

Sa nu judecam preotii !

04 apr.

Preoţia, ca sfântă slujire, este aleasă şi înaltă atât prin temeiul său dumnezeiesc, cât şi prin lucrarea ei apostolească. Preoţia este slujirea aleasă şi înaltă din pricina temeiului ei dumnezeiesc, fiindcă acest temei este Însuşi Domnul nostru Iisus Hristos, Care a devenit Mare Arhiereu, fiind un arhiereu din Dumnezeu “după rânduiala lui Melchisedec” (Ev. 8, 12) şi Care a stat în ceruri de-a dreapta Tronului slavei ca liturghisitor al celor sfinte şi al cortului adevăratei mărturii, pe care le-a întemeiat Dumnezeu şi nu omul.

Preoţia este o rânduială tainică, dar simţitoare, având putere duhovnicească, arătându-l pe preot, ca organ al Duhului Sfânt, mistagog şi liturghisitor al dumnezeieştilor ierurgii, prin preoţie un om din rândul oamenilor, chematprin harul divin şi voinţa proprie, săvârşind pentru oameni, cele către Dumnezeu. Oamenii simt nevoia să facă astfel de precizări, când vine vorba de preoţi: dacă au sau nu har. Un fel de bilă albă sau bilă neagră – care se acordă după felurite criterii. Problema devine şi mai spinoasă când atingem delicatul subiect al Sfintei Taine a Spovedaniei: mai nimeni n-ar vrea în ruptul capului să meargă să se mărturisească unui preot ”fără har”!

Nu e mare filosofie în a constata că numai cei ”cu har” sunt recomandaţi din gură-n gură şi lăudaţi, iar cei “fără har” sunt puşi la colţ, fiind arătaţi cu degetul pentru te miri ce: că sunt urâcioşi, că sunt slabi predicatori, ca sunt atinşi de tot soiul de vicii, ori pentru că sunt autorii unor fapte pe care comunitatea le condamnă. Este o discuţie întreagă pe acest subiect, dusă pe un ton aprins şi contrariat, de cele mai multe ori; este o judecată lumească, iar preoţii, vor sau nu vor, sunt trecuţi prin ciur şi prin dârmon din cauza ei. Nu pe acest fir vreau însă să mergem, pentru că am bate pasul pe loc. Vă propun altă perspectivă, una în care să vă puteţi încrede, pentru că îi aparţine Părintelui Cleopa. Am citit acum câţiva ani vorbele sale şi mi-au plăcut mult, m-au ajutat. Iată-le:

În anul 1954, am fost invitat la Bucureşti la un profesor universitar, Alexandru Mironescu, să vorbesc într-o sală, unde erau peste 50 de persoane, numai miniştri, generali, colonei, profesori, doctori, ingineri, farmacişti, numai oameni din clasa de sus. Era şi părintele Daniil Tudor. El a aranjat ca să predic, împreună cu părintele Benedict Ghius şi cu părintele Petroniu Tănase. După ce-am intrat acolo, întâlnirea religioasă a început, aşa cum se cuvenea, cu rugăciune. La un moment dat, se ridică o doamnă şi spune:

– Prea Cuvioase părinte, eu nu-i pot pune în acelaşi cântar pe toţi preoţii!

– Dar cine eşti dumneata de cântăreşti preoții? Ai stat pe scaunul lui Hristos?

– Dar… Prea Cuvioase, părintele cutare-i sfânt, părintele cutare, care a fost la închisoare, a fost un sfânt, dar ceilalţi preoţi care nu poartă uniforma, care se bărbieresc, care fumează, eu nu-i pot pune în acelaşi cântar!

– Dar cine ţi-a dat voie să-i pui în acelaşi cântar dumneata şi să cântăreşti preoţii? Că n-ai voie să cântăreşti pe nimeni, că zice aşa Scriptura: Nu judecaţi, şi nu veţi fi judecaţi (Matei 7,1). Eu pe nimeni n-am voie să judec, pentru că judecătorul nostru este Hristos.

– Vreau să vă spun că eu mi-am pierdut evlavia la unii preoţi şi eu cred că n-au toţi acelaşi har!

– Rău ai gândit! Dumneata trebuie să ştii că, dacă ar fi aşa cum zici, n-ar mai fi preoţi pe faţa pământului, fiindcă toţi greşesc. Dar nu-i aşa. Zice Sfântul Ioan Gură de Aur: “A preotului este numai a deschide gura, şi harul lucrează”.

De vei vedea preot beat, căzut în şanţ, du-te şi-i sărută mâna! Îndată te-ai umplut de harul lui Dumnezeu! Că nu se amestecă niciodată păcatele lui cu harul lui Dumnezeu, pe care l-a luat la hirotonie, că atunci n-ar mai fi har. Preotul nu lucrează în virtutea sa personală, ci în virtutea harului pe care l-a primit. Dacă n-a fost vrednic, la judecată ia mai mare muncă decât creştinii, că cei tari, tare se vor cerca; căruia i s-a dat mult, mult se va cere; şi mai mult va fi bătută sluga aceea care a ştiut voia, decât cea care n-a ştiut (Luca 12,48).

Dar acest lucru este al lui Hristos, nu-i al tău! Noi ne plecăm harului lui Dumnezeu, că ai auzit ce a spus Mântuitorul poporului. El, ca Dumnezeu, îi mustra pe cărturari şi pe arhierei, dar poporului nu i-a dat voie să-i mustre. Ai auzit ce-a spus? Pe scaunul lui Moise şi al lui Aaron au şezut cărturarii şi fariseii, arhiereii şi preoții; tot ce vă învaţă ei să faceţi, să faceţi, că ei legea lui Dumnezeu învaţă, dar după faptele lor să nu faceţi, că ei zic şi nu fac (Matei 23, 2-3).

Evanghelia îţi dă voie să faci ce zice preotul, când te învață de bine, iar dacă vezi la el ceva că nu-i bun, nu face. Mântuitorul spune asta. Pentru că el are să dea seama înaintea lui Dumnezeu dacă n-a făcut, şi eu am să dau seama înaintea lui Dumnezeu, dacă am auzit un cuvânt bun şi nu l-am făcut. Dar nu le-a dat voie să judece, pentru că harul lui Dumnezeu nu se duce de la preot, numai dacă ai auzit că l-a caterisit. Şi când este caterisit, încă darul nu se ia. Atunci este ca un soldat care are la dânsul sabie, are puşcă, are pistol, dar n-are voie să le folosească, că i se ia numai administrarea harului, nu harul lui Dumnezeu, numai lucrarea harului. El, în ziua judecăţii, tot ca preot se va judeca.

Ia să vă dau un exemplu: Pune dumneata într-un castron de marmură un pumn de galbeni de aur şi pune şi cenușă. Ia o căldare de apă şi toarnă peste ei. Ce se întâmplă cu cenuşa? S-a amestecat aurul cu apa? A intrat cenuşa în aur? N-a intrat. Aurul este altă fire şi cenuşa alta. După cum nu se amestecă aurul cu cenuşa, aşa nu se amestecă la preot păcatele lui cu harul care este dat de la Dumnezeu, măcar de ar fi el cât de păcătos.

http://kiriakon.wordpress.com/

 
18 comentarii

Scris de pe 4 aprilie 2014 în PREOTI

 

18 răspunsuri la „Sa nu judecam preotii !

  1. calinakimu

    4 aprilie 2014 at 17:23

    Este o abordare excesiv de partizana. A nu „judeca” in sensul de sentinta, este una, dar a constata, este alta. Eu cred ca un adevarat crestin are DATORIA sa nu fie ipocrit, sa militeze pentru indreptarea aproapelui, chiar daca acest „aprope” este preot. Daca recunoastem „dreptul” de a gresi…trebuie sa fim de acord si cu atitudinea de a Indrepta.
    Daca plecam de la a-i considera pe preoti intangibili, savarsim pacatul mandriei. Acestia sunt incurajati sa greseasca.Nu este corect, nici drept si nici crestinesc.

     
  2. Vocea Ortodoxa

    4 aprilie 2014 at 22:49

    Dumnezeu este Judecătorul Suprem. Noi, oamenii, suntem fire de iarbă ce se usucă cu trecerea vremii, si alte fire ne iau locul cu trecerea timpului pe această lume.

     
    • calinakimu

      5 aprilie 2014 at 23:33

      Ciudata viziune asupra omului…creat dupa chipul si asemanarea Creatorului sau…
      S-o usca ce este de uscat…dar noi nu suntem NUMAI uscaciune. In aceasta „uscaciune”, careia Mantuitorul ii spune Templu, se afla Altarul, adica Sufletul.
      De dragul „smereniei”, cadem in pacatul deznadejdei. Din experimentul meu, numit viata…STIU ca nu sunt trecator, iat timpul…nu are nici o putere in afara celei pe care o dam noi…
      Oare a venit Mantuitorul sa mantuiasca fire de iarba?
      Eu nu cred ca Dumnezeu este judecator. EL ESTE IUBIRE ! Iar daca ne judeca cineva si ne condamna…sunt proprile noastre fapte.
      Repet …smerenia nu inseamna depreciere, minimalizare. TOT ceea ce exista, intreaga CREATIE, poarta in sine MARETIA CREATORULUI. Smerenia este inceputul si sfarsitul cautarii.

       
      • duhovnic

        7 aprilie 2014 at 0:49

        Calina, pare ca esti un suflet tulburat, frustrat si neindrumat! Vorbeste mai des cu duhovnicul… Nimic important sa nu faci fara binecuvantare lui(ca sa nu aduci activitatile tale diavolilor). pr.marian

         
    • calinakimu

      7 aprilie 2014 at 6:53

      Mie nu-mi plac situatile dilematice si nici lucrurile spuse pe jumatate. Este o libertate pe care eu o am, si cred ca este „normala”.
      Consider venirea lui Iisus cel mai de seama eveniment petrecut pe calea evolutiei omului, de la „facerea” lui si pana astazi. Dimensiunea misiunii Hristice nu o putem cuprinde „inca” cu mintea, dar cu sufletul, cei harnici sufleteste, o pot intui. Evenimentul Golgota, intrece prin semnificatii toate evenimentele petrecute cu omul …din totdeauna.
      Faptul ca vorbele Sale si Faptele Sale sunt interpretate in fel si chip, este o alta discutie. De aici pleaca toata zarva, incepend cu sectele si treminand cu „profitorii” . Subiectul este extrem de amplu si necesita o abordare laborioasa. Sper s-o pot face, dupa puterile mele, adica cu ajutor de…”sus”. Eu nu-mi apar proprile interesele (n-am) si nici pe ale altora. Consider ADEVARUL revelat, ca drept singurul fapt ce trebuie respectat. Iar accesul la aceasta libertate, este rostul inmultirii talantilor. Voi reveni cu acest subiect, atunci cand va sosi acea clipa. Nu vreau sa tratez acest subiect cu celeritate, cu superficialitate. Eu iau in consideratie sacralitatea cuvintelor, a conceptelor.

       
      • calinakimu

        7 aprilie 2014 at 18:06

        Este usor de dat „sentinte” fara argumente si din pacate este o maladie al carui leac este doar prin eliberarea de sub cutuma prejudecatilor. Frustrarea mea este sa vad atata obnubilare. Duhovnicul meu, Serapion, imi da dreptate in multe privinte, asa incat…
        Fiti linistit, sunt mai limpede la suflet decat multi farisei. Repet, eu nu ma dau dupa cires. Din acest motiv sunt „incomod” pentru cei mai multi semeni de-ai mei…ipocriti. Nu ma simt nici atacat, nici nedreptatit atunci cand se fac „presupuneri” dubitative la adresa integritati mele. Sunt doar Ingrijorat pentru sfatuitorii din umbra.

         
  3. Cristian

    6 aprilie 2014 at 13:06

    Reblogged this on Crestinortodox.

     
  4. duhovnic

    27 aprilie 2014 at 4:27

    Reblogged this on duhovnic.

     
  5. ayeaye20

    16 iulie 2014 at 1:46

    Sf Cleopa nu zice nimic de erezia „preotului” zice doar DOAR de pacatele personale ale preotului

    ” Unica osândire îngăduită. Sfânta Biserică, prin puterea data ei de Domnul nostru Iisus Hristos şi de la Sf. Apostoli, DĂ DREPTUL DE A OSÂNDI numai pe O CATEGORIE DE OAMENI – eRETICII, cei ce deformează credinţa ortodoxă. Conform convingerii de nezdruncinat a luminaţilor şi plini de har Sf. Parinţi ai Ortodoxiei, eRETICII SUNT CEI MAI RAFINAŢI SLUJITORI AI sATANEI.

    http://ayeaye20.wordpress.com/2014/04/21/arh-serafim-alexiev-unica-osandire-ingaduita/

     
  6. preot-duhovnic

    21 august 2014 at 21:34

    Reblogged this on .

     
  7. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:13

    preotia este inalta si aleasa eu zic a este gresit deoarece toate slujirile sunt importante spun siscripturile si ratiunea umana si Isus Hristos si chiar si Dumnezua a spus undeva prin Veciul Tesment,….
    ca preotia ese inalta si aleasa prin temei dumnezeiesc, si celelalte slujiri tot prin temei dumnezeiesc sunt,…
    preotul nu-i organul Duhului Sfint ci unealta lui Dumnezeu in lume.

     
  8. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:19

    privitor la spovedanie, eu zic ca nimeni nu-i incintat indiferent daca preotul are sau nu har,…
    decit omul care are nevoie de un sfat bun de la cineva de incredere,…
    de obicei preotul este considerat ceva de incredere,…..

     
  9. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:21

    de obicei preotul este cineva drag, nu un oarecare, daca stie prin drgoste respect si blajenie sa cistige si pastreze respectul comunitatii,….

     
  10. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:24

    rataciti tot legindu-l pe Dumnezeu de drgostea pentru Hristos,…
    Dumnezeu are dragoste pentru multa lume care merita dragostea sa,……
    si a avut si inainte de Hristos.

     
  11. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:29

    bine credinciosi dreptcredinciosi dreptslavitori ai lui Dumnezeu trebuie sa fiti si voi si intreaga lume,…. a spusi Hristos si a spus si Dumnezeu si au spus-o si prorocii in scripturi.
    rataciti tot insistind in a fi ortodocsi,….

     
  12. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:30

    Dumnezeu sa aiba mila sa va scoata din ratacire pe tot clerul si poporul si pe intreaga lume in aceasta noapte, daca o fi posibil,…

     
  13. teofanadavid

    8 martie 2015 at 0:32

    ramineti cu bine, ramineti cu Dumnezeu.

     

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: