RSS

Casatorie vs. Feciorie (1)

07 Sep

Într-o carte de-a Sf. Ioan Gură de Aur am citit un cuvânt minunat despre feciorie… Spunea el că fecioria este superioară şi stării îngereşti. De ce ? Pentru că îngerii nu sunt alcătuiţi din trup şi sânge, n-au nevoie de mâncare şi băutură, nu-i pot atrage frumuseţea oamenilor, ei nu sunt supuşi ispitei şi deci nu pot păcătui. Cum este cerul de curat într-o amiază liniştită, netulburată de niciun nor, tot aşa sunt şi îngerii; nu-i tulbură nici o dorinţă; de aceea e şi firesc să rămână luminaţi şi strălucitori. Pe când noi oamenii, locuim în trup şi ţinem piept unei mulţimi de patimi, suntem supuşi ispitei şi deci putem aluneca.

În Sfânta Scriptură, Sfântul Pavel face distincţie între căsătorie şi feciorie. Căsătoria în sine este bună, dar fecioria este şi mai bună, pentru a se devota mai  mult slujirii lui Dumnezeu. Totuşi, pentru feciorie apostolul nu dă poruncă, ci sfat, dându-se pe sine exemplu, însă face sublinierea că nu oricine este chemat de Dumnezeu la înfrânarea cea bună.

Însă, bucurii înălţătoare se pot trăi şi în cadrul căsătoriei dar şi în cadrul fecioriei, căci fiecare vârstă şi categorie socială îşi are bucuriile specifice: bucuriile mamei nu le poate simţi o fecioară; bucuriile fecioarei nu le mai poate simţi o mamă…Ce bucurie poate fi mai mare pentru o mamă decât aceea de a-şi vedea rodul pântecelui crescând frumos şi sănătos sub ochii ei?! Însă ce bucurie poate fi mai mare şi pentru cel feciorelnic când şi-a devotat întreaga viaţă lui Hristos, îndulcindu-se cu această dragoste neprihănită, cerească ?!

Fiecare îşi are părţile ei grele dar şi frumoase. Pentru o persoană este posibil ca fecioria să nu însemne nimic; pentru altcineva, fecioria este o comoară nepreţuită. Unii privesc fecioria ca pe o libertate, alţii văd căsătoria ca pe o îngrădire, iar alţii o privesc ca pe un sprijin, unitate, putere…Fiecare priveşte diferit lucrurile în funcţie de crezul lui, de mediul în care a fost crescut, însă influenţat şi de realitatea pe care o vede în jur.

Fecioria sufletească, care dă valoare şi frumuseţe fecioriei trupeşti, şi de altfel pe primul loc aşezată de Însuşi Dumnezeu, o poate avea şi cel căsătorit. Chiar fecioria trupească poate să nu fie de niciun folos pentru acela care nu se străduieşte să-i fie şi sufletul feciorelnic. Domnul ne povăţuieşte să nu ne pierdem fecioria inimii cu gânduri viclene şi murdare, căci: „care este folosul celui ce îşi păstrează trupul feciorelnic, însă inima nu?”

O luptă este de purtat şi în cadrul căsătoriei şi în cadrul fecioriei. Cel căsătorit va da răspuns la Judecată atât pentru sufletul lui cât şi pentru sufletele membrilor familiei; îngrozitor va fi pentru acela care nu a purtat grijă ca să-şi educe copiii în spirit creştinesc, însă ferice de acela care s-a îngrijit de aceasta şi poate spune cu tihnă: Iată eu şi pruncii pe care mi i-ai dat” că Domnul îi va face parte şi din cununile lor.

Pe altă parte, cel feciorelnic va da răspuns la Judecată numai pentru sufletul lui şi deci nu are frica de a fi tras la răspundere pentru semenii săi, însă nici plată nu poate lua de pe urma lor. Însă la sfârşit, fiecare va primi cununa în funcţie de cât s-a ostenit în „a-şi purta alegerea”.

Tânărului care vrea să facă acest pas spre căsătorie, ar trebui să i se prezinte o situaţie obiectivă, echilibrată astfel încât să poate decide singur ce este mai bine pentru el. Înţelepciunea se dobândeşte odată cu înaintarea în vârstă aşa că eu gândesc, cu cât mai târziu căsătorit (însă nici foarte târziu) cu atât mai bine, astfel că în această situaţie omul are discernământul dezvoltat complet, are luciditate şi este capabil să răspundă singur pentru consecinţele faptelor sale, fără să fie nevoie să decidă altcineva în locul lui.

Nu e uşor să fii adolescent. Nu e uşor nici să fii creştin. Nici viaţa nu e uşoară, dar e luminoasă şi capătă sens doar în Hristos. Despărţirea de Hristos e despărţire de adevăr şi lumină. Şi ce viaţă e aceea lipsită de adevăr şi lumină ?…

Omule, eşti o fiinţă raţională, Dumnezeu te-a înzestrat cu minte, a sădit înţelepciune întrânsa, deci poţi judeca singur care este situaţia favorabilă ţie astfel ca să te poţi mântui mai uşor. Alege ce este mai bine pentru tine. Alege bine !

Elena J.

Anunțuri
 
4 comentarii

Scris de pe 7 Septembrie 2012 în CASATORIE, ELENA J., FECIORIE

 

Etichete:

4 răspunsuri la „Casatorie vs. Feciorie (1)

    • Elena J.

      7 Septembrie 2012 at 13:23

      Multumesc pentru recomandare.

       
      • cititor

        7 Septembrie 2012 at 13:37

        Am vrut sa fie o completare. Nu-mi permit sa va fac recomandari.

         
    • Elena J.

      7 Septembrie 2012 at 20:34

      De ce nu?…Primesc orice recomandare atat timp cat este articol/carte ortodoxa, mai ales ca Arhim. Simeon Kraiopoulos scrie chiar frumos. Doamne ajuta, toate cele bune !

       

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: